مشاوره و پشتيباني 24 ساعته
بهدان کالا

تفاوت پرینترهای جوهر افشان با لیزری

 پرینترها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که پرکاربردترین آن ها جوهر افشان و لیزری میباشد. برای بسیاری از کاربران این سوال مطرح است که چاپگرهای  لیزری و جوهرافشان چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و کدام مناسب با نیاز آنها خواهد بود؟ در این مقاله به مقایسه آنها با یکدیگر می پردازیم . این اطلاعات به شما کمک می کند تا تصمیم بهتری برای خرید چاپگر موردنظرتان بگیرید.

تفاوت های پرینتر لیزری و جوهر افشان

به ماشین های اداری که وظیفه چاپ اسناد و تصاویر را بر روی انواع کاغذها دارند، چاپگر یا همان پرینتر می گویند. بسیاری از افراد هنگام خرید پرینتر به دلیل تنوع مدل و برندها سردرگم می شوند، از آنجایی که پرینتر جوهرافشان و لیزری در ادارات و منازل بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، انتخاب این دو مدل برای بسیاری از افراد جای سوال دارد و نمی دانند کدام برای مصارف آنها مناسب تر است. زیرا در،کیفیت چاپ، سرعت چاپ حجم چاپ، نوع کاربری و نوع چاپ و دیگر امکانات تفاوت هایی با یکدیگر دارند. از طرفی نیز از لحاظ هزینه و قیمت متفاوت میباشند. برای خرید و مقایسه این دو باید به یک سری نکات توجه کرد که در این مقاله تفاوت و ویژگی های آن دو را با یکدیگر مقایسه میکنیم و در این خصوص نکاتی را ارائه میدهیم

مقایسه ویژگی های پرینتر جوهر افشان و لیزری

بسیاری از کاربران اداری و خانگی به دنبال خرید چاپگر هستند و تفاوت میان چاپگر لیزری و جوهرافشان را نمی دانند. و در صورت داشتن خرید نامناسب بعدها از آن پشیمان میشوند. در اینجا قصد داریم به بررسی و مقایسه برخی از ویژگی های این نوع چاپگرها بپردازیم.

از بزرگترین تفاوت های میان چاپگرهای لیزری و جوهر افشان، نوع کاتریجی است که برای چاپ استفاده میکنند. در چاپگر جوهر افشان از جوهر و لیزری از پودر یا تونر استفاده میکنند. کارتریج ‌های نیز به دو گروه پیگمنت و دای دسته بندی می‌شوند. حدود ۹۵ درصد کارتریج دای (dye) از آب تشکیل شده، و به همین خاطر قیمت پایین تری دارند و در برابر نور و آفتاب ماندگاری چندانی ندارد اما، کارتریج پیگمنت (pigment) اسناد و تصاویر را با کیفیت بالاتری چاپ می ‌کند و در برابر رطوبت دوام بالا تری دارد و به سرعت نیز خشک میشود. مورد بعدی که به آن اشاره داریم سرعت چاپ است. اگر صفحات چاپی شما فقط متنی بوده، برخی از چاپگرهای لیزری به خوبی میتوانند در این زمینه نیاز شما را پاسخگو باشند و تا بیش از 1000 صفحه را پشتیبانی کنند، اما در مورد چاپ عکس و تصاویر باید بگوییم بهتر است به سراغ چاپگرهای جوهرافشان یا پرینترهای مخصوص عکس بروید.

ویژگی های پرینتر لیزری

پرینترهای لیزری امکانات متنوعی دارند که بر این اساس به انواع مختلفی دسته بندی شده اند، که به دو دسته رنگی و سیاه و سفید تقسیم میشوند. این نوع چاپگرها برای چاپ صفحات نیاز به تونر دارند که بسته به نوع دستگاهی که استفاده میکنید متفاوت است. در مدل های رنگی تونر مشکی، زرد ، آبی و قرمز که از رنگ های اصلی بوده استفاده میشود، اما در مدل سیاه و سفید تنها تونر مشکی استفاده می شود. اگر بخواهیم از نظر کاربری نیز آن را تحلیل کنیم، باید بگوییم به سه دسته چهار کاره، سه کاره و تک کاره و … تقسیم میشوند.

پرینتر جوهر افشان بخریم یا لیزری ؟

برای هر کاربری، قبل از خرید چاپگر برای محل کار یا خانه، یکی از سوالاتی که پیش می آید این است: که چاپگر لیزری بخریم یا جوهرافشان؟ در این میان خرید کمی دشوار میشود. قبل از انتخاب و خرید باید از قابلیت و امکانات این دو مدل پرینتر مطلع باشید. زمانیکه قصد خرید پرینتر را دارید با گزینه¬ های بسیاری رو به رو خواهید شد. از گزینه¬ های انتخاب مناسب و صحیح، مدل و نوع کاربری پرینتر با توجه به نیاز شما است. فاکتورهای دیگری نظیر قیمت و کیفیت نیز بر روی انتخاب شما تاثیر گذار میباشد. در خصوص هزینه لازم است بدانید چاپگرهای لیزری نسبت به چاپگرهای جوهر افشان به طور معمولاً گران تر هستند، اما قادر به چاپ حجم بالایی از اسناد می باشند اما برای چاپ تصاویر و عکس ها ساخته نشده اند.درمقابل چاپگرهای جوهر افشان برای چاپ عکس و تصاویر مناسب بوده اما سرعت پایینی دارند.

تقریبا همه ی چاپگرهای جوهرافشان رنگی امکانات یکسانی دارند که هدف اصلی آن چاپ تصاویر رنگی با کیفیت بالا می باشد و برای چاپ متون (text) ساختنه نشده اند.

چاپگرهای لیزری و جوهرافشان تفاوتهای بسیاری دارند که در صورت عدم آگاهی ممکن است اشتباهاً پرینتری خریداری کنید که برای نیاز شما مناسب نیست.

اگر تصمیم به خرید پرینتر دارید به نکات زیر توجه کنید :

  • قیمت کاتریج :

چاپگرهای جوهر افشان بیشتر شامل پرینترهای رنگی هستند که 4 ، 6 یا بعضاً 8 کاتریج رنگی دارند. در بیشتر پرینترهای رنگی جوهر افشان قیمت کاتریج ها بالا و حتی نزدیک به قیمت خود پرینتر است. البته بعضی با استفاده شارژ کاتریج نیاز خود را برطرف میکنند که این کار میتواند به هد چاپگر شما آسیب بزند. اما در پرینترهای لیزری قیمت کاتریج های مصرفی کمتر است و از این بابت قابل رقابت با چاپگرهای جوهرافشان می باشد

  • کاغذ قابل چاپ:

چاپگرهای جوهر افشان به علت استفاده از جوهر قابلیت چاپ روی انواع کاغذهای ضخیم و گلاسه را دارند. یعنی اینکه شما با پرینترهای جوهرافشان می توانید یک عکس (photo) با کیفیت بسیار بالا روی کاغذ گلاسه ضخیم چاپ کنید. اما در پرینترهای لیزری محدودیت بیشتری برای استفاده کاغذ وجود دارد و روی هر کاغذ با هر ضخامتی قابل چاپ نیستند.

  • سرعت چاپ:

اگر به دنبال یک چاپگر یا پرینتر با سرعت چاپ بالا برای اسناد و مدارک هستید پرینترهای لیزری بهترین انتخاب هستند. پرینترهای جوهر افشان به دلیل چاپ با کیفیت عکس ها از سرعت کمتری نسبت به پرینترهای لیزری برخوردار هستند. 

  • نوع مواد مصرفی:

 در پرینترهای لیزری  از پودرهای مخصوص یا تونر استفاده می شود که بعد از چاپ روی سطح کاغذ قرار می گیرند وحتی درصورت نازک بودن کاغذ به آن آسیبی نمی رسانند اما پرینترهای جوهر افشان به دلیل استفاده از جوهر سطح کاغذ را مرطوب میکنند و باعث پارگی یا چروک درکاغذ پس از چاپ میشوند.

  • قابلیت ها و امکانات:

بعضی از مدل چاپگرهای لیزری به صورت سه کاره یا چند کاره ساخته می شوند که همزمان قابلیت پرینت، اسکن، فتوکپی ، فکس و … رادارند. خرید این دستگاه ها بسیار به صرفه بوده و امکانات متفاوتی به کاربران ارائه می دهند. چاپگرهای جوهر افشان گاهاً چنین قابلیتهایی دارند اما سرعت کار در آنها بسیار پایین تر از چاپگرهای لیزری است.

  • ابعاد کاغذ:

انتخاب ابعاد کاغذ در خرید چاپگرها امر بسیار مهمی است که تاثیر بسیاری بر قیمت پرینتر دارد. اگر اندازه A4 که اندازه عمده پرینترها است نیاز شما را برطرف می کند از خرید پرینترهای بزرگتر اجتناب کنید چون هزینه بسیار بالاتری نسبت به ابعاد معمول دارند.

چاپگرهای لیزری و جوهر افشان عمدتاً در ابعاد A4 عرضه میشوند پرینترهای جوهر افشانی که در سایز A3 ساخته شده اند برای چاپ پوسترهای باکیفیت و رنگهای ترکیبی استفاده می شوند.

  • حساسیت تجهیزات:

در پرینترهای جوهر افشان استفاده از رنگ های اصلی و با کیفیت تاثیر زیادی بر طول عمر پرینتر دارد. در صورتی که از رنگ های غیر اصلی (تقلبی) و بی کیفیت در چاپگر جوهر افشان خود استفاده کنید سریعا آسیب پذیر شده و نیاز به تعمیر پیدا خواهد کرد. اما در پرینتر لیزری حتی با استفاده از پودرهای شارژ ، کاتریج آسیب جدی نخواهد دید و می تواند مدت زیادی مورد استفاده قرار گیرد.

مزایا و معایب لیزری و جوهر افشان

پرینتر جوهرافشان

مزایا:

  1. چاپگرهای جوهرافشان از لحاظ فیزیکی نسبت به لیزری کوچک تر هستند و از این رو فضای کمتری را اشغال خواهند کرد. این مزیت آن را برای هر نوع کاربری اعم از خانگی و اداری مناسب کرده است. بنابراین نگهداری از آنها نیز ساده تر است.
  2. قابلیت چاپ بر روی انواع مختلفی از کاغذها نظیر کاغذ گلاسه، کتان، براق، مات و … را دارد و برای چاپ های سنگین و پیچیده تصاویر و اشکال گرافیکی بسیار مناسب هستند.
  3. در ترکیب رنگها بسیار خوب عمل میکنند و تصاویر با رنگ های واقعی و زنده به چاپ میرسند. ( این مزیت در خصوص پرینترهای جوهرافشان رنگی صدق میکند)
  4. هزینه مواد مصرفی نا مرغوب ( جوهر غیر اصلی) در پرینترهای جوهر افشان بسیار پایین هستند، و به راحتی در بازار قابل دسترس می باشند اما باید تخصص و استفاده صحیح و مناسب از آن یاد داشته باشیم و در سرویس و نگهداری آن بکوشیم.

معایب:

  1. اگر روزانه میزان زیادی صفحه را برای چاپ دارید؛ پرینترهای جوهر افشان اصلا مناسب این کار نیستند؛ به خاطر اینکه عملکرد و سرعت پایین تری نسبت به چاپگر های لیزری دارند.
  2. به دلیل استفاده از جوهر در این چاپگرها، هنگامی که در معرض نور خورشید، رطوبت و استفاده روزمره قرار ‎میگیرند، ممکن است تصویر چاپ شده تغییر حالت و تغییر رنگ دهد.

پرینتر لیزری

مزایا:

  1. با چاپگرهای لیزری قابلیت چاپ هزازان صفحه را در ماه خواهید داشت به همین دلیل برای مصارف اداری و سازمانی با تیراژ بالا بسیار کاربردی و مناسب میباشند.
  2. از نظر سرعت چاپ، بسیار خوب عمل میکنند و باعث صرفه جویی در زمان کاربر می شود.
  3. متون مشکی با کیفیت بهتری چاپ میشوند که نشان از کیفیت چاپ بالای آن است.

معایب:

  1. چاپگرهای لیزری معمولا در ابعاد بزرگ و سنگین هستند، خصوصاً  مدل های چند کاره که جای بسیار زیادی را اشغال میکنند و به همین علت به صورت ایستاده بر روی زمین قرا میگیرند.
  2. با هر نوع کاغذی به خصوص کاغذهای مخصوص عکس، سازگار نیستند.
  3. پرینترهای لیزری نوع رنگی، تصاویر و اشکال گرافیکی را نیز چاپ میکنند، اما در مقایسه با چاپگرهای جوهرافشان کیفیت پایین تری دارند.

بهترین کالا در بهدان کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *